همانندی مطبوعات تاجیکستان و روسیه
نویسندگان
چکیده
نگاهی کلی به رسانه های خبری بازاری تاجیک که عده ای به آن «مطبوعات زرد» می گویند، نشان دهنده تأثیر بی واسطۀ مطبوعات روسی به این رسانه هاست. این مقاله با هدف بررسی و مقایسۀ مهم ترین رسانه های خبری بازاری، یعنی نشریات، رادیو و تلویزیون در تاجیکستان و روسیه نوشته شده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دو دوره در مطبوعات شوروی قابل شناسایی است: دورۀ اول، ابتدای دورۀ بازسازی و دورۀ دوم، پس از دوران بازسازی است که با استقلال جمهوری ها مطابق می آید. پس از سال های ۱۹۹۳م، در تاجیکستان نشریه های خصوصی و حزبی به وجود آمدند که مطابق ساختار حکومت روز و ضد سیاست حزب کمونیست بودند. بعد از پیدایش جنبش های آزادی خواهی در جمهوری های خودمختار روسیه، جنگ شهروندی برپایۀ وطن گرایی به وجود آمد. از آنجا که در این دوره رسانه های خبری روسیه دیگر وارد تاجیکستان نمی شدند، عده ای با نشر هفته نامه ها و روزنامه های مختلف فضای اطلاعاتی تاجیکستان را پر کردند. همانندی رسانه های تاجیکی و روسی در این دوره و با نشر هفته نامۀ عایله آغاز می شود. رادیو اعم از دولتی و غیردولتی رسانۀ دیگری است که از اواخر سدۀ نوزدهم میلادی همواره مهم ترین منبع خبری مردم تاجیک بوده است. دیگر منبع اساسی اخبار تلویزیون است. مقایسۀ تلویزیون دولتی تاجیکستان با روسیه نشان دهندۀ سطح پایین نمایش های تلویزیونی تاجیکستان است.
منابع مشابه
جایگاه دین در مطبوعات تاجیکستان
مطبوعات تاجیک در چند مرحلۀ رشد توانسته است با استفاده از موضوعات دینی در پیشرفت سطح معنوی جامعه نقش گذارد. در این مقاله که با هدف بررسی جایگاه دین در مطبوعات تاجیکستان به نگارش درآمده، وضعیت مطبوعات تاجیکی از منظر مفاهیم و موضوعات دینی در دورۀ حاکمیت شوروی و پس از آن تبیین شده است. مطبوعات تاجیک در مرحلۀ اساسی ترقی خود، یعنی دوران شوروی، جایگاه عالم دین و اعتقاد را، بهعنوان سرچشمۀ اساسی اخلاق ...
متن کاملجایگاه دین در مطبوعات تاجیکستان
مطبوعات تاجیک در چند مرحلۀ رشد توانسته است با استفاده از موضوعات دینی در پیشرفت سطح معنوی جامعه نقش گذارد. در این مقاله که با هدف بررسی جایگاه دین در مطبوعات تاجیکستان به نگارش درآمده، وضعیت مطبوعات تاجیکی از منظر مفاهیم و موضوعات دینی در دورۀ حاکمیت شوروی و پس از آن تبیین شده است. مطبوعات تاجیک در مرحلۀ اساسی ترقی خود، یعنی دوران شوروی، جایگاه عالم دین و اعتقاد را، به عنوان سرچشمۀ اساسی اخلاق ...
متن کاملبررسی واقعیت های فرهنگی تاجیکستان در مطبوعات ایران
از آن جا که رسانه ها منعکس کننده آراواطّلاعات فرهنگی و دانستنیهای گوناگون از هر جامعه می باشند، با بررسی وارزیابی محتوایآنها می توان به عناصر فرهنگی واجتماعی و شرایط تعامل فرهنگی بین جوامع پی برد.آن چه که به حفظ هویت فرهنگی، حفظ مرزها،اقتدار ملّی، نیروی انسانی کارآمد و درآمد اقتصادی کمک کند تعامل میان کشورهای در حال رشد و توسعه، به خصوص تعاملکشورهای همجوار در یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی است.در ا...
متن کاملبررسی واقعیت های فرهنگی تاجیکستان در مطبوعات ایران
از آن جا که رسانه ها منعکس کننده آراواطّلاعات فرهنگی و دانستنیهای گوناگون از هر جامعه می باشند، با بررسی وارزیابی محتوایآنها می توان به عناصر فرهنگی واجتماعی و شرایط تعامل فرهنگی بین جوامع پی برد.آن چه که به حفظ هویت فرهنگی، حفظ مرزها،اقتدار ملّی، نیروی انسانی کارآمد و درآمد اقتصادی کمک کند تعامل میان کشورهای در حال رشد و توسعه، به خصوص تعاملکشورهای همجوار در یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی است.در ا...
متن کاملاز روسیه پرستی تا روسیه گریزی در شعر معاصر تاجیکستان* (با تکیه بر درون مایه های تعلیمی و غنایی)
می دانیم سیطره هفتاد ساله ی روسیه بر تاجیکستان، ادبیات شوروی سابق - تاجیک را رقم زده است، که به آن ادبیات رئالیسم سوسیالیستی گویند. ادبیات معاصر آن دیار از محدوده انقلاب اکتبر 1917م در روسیه قابل بررسی است (البته این انقلاب در تاجیکستان با انقلاب خلقی بخارا در 1920م شکل گرفته). در مقاله حاضر، یکی از درون مایه های تعلیمی و غنایی شعر معاصر تاجیکستان یعنی روسیه ستایی و روسیه پرستی در دوره رئالیسم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۹-۱۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023